Zmiana prawa telekomunikacyjnego/Zawiadomienie do Abonentów_PKE_09.10.2024
Szczecin, dnia 09 października 2024 r.
ZAWIADOMIENIE O ZMIANIE WARUNKÓW UMOWY
W związku z wejściem w życie Ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. –
Prawo komunikacji elektronicznej
Szanowni Państwo,
z dniem 10 listopada 2024 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 12 lipca 2024 r. – Prawo komunikacji
elektronicznej (Dz. U. poz. 1221; dalej jako: „PKE”), co wiąże się z koniecznością dostosowania
postanowień zawartej z Państwem umowy. Niniejsze zawiadomienie ma na celu przybliżenie
Państwu zasad, na podstawie których będą świadczone usługi objęte zawartymi przez Państwa z
nami umowami po wejściu w życie nowej ustawy.
Co istotne wejście w życie nowej ustawy nie wpłynie na główne warunki zawartej z Państwem
umowy, w tym m.in. w zakresie świadczonych usług, uiszczanych przez Państwa opłat czy
wskazanych w Umowie terminów. Aby dalej kontynuować umowę w tym samym zakresie nie
muszą Państwo nic robić.
W przypadku braku zgody na przedmiotowe zmiany, wynikające z dostosowania Umowy do
ustawy PKE, są Państwo uprawnieni do wypowiedzenia Umowy o świadczenie usług
telekomunikacyjnych w trybie przewidzianym jej postanowieniami. Oświadczenie o wypowiedzeniu
Umowy powinno zostać złożone do dnia 10 listopada 2024 r.
Z uwagi na fakt, że wprowadzenie przedmiotowych zmian wynika z konieczności dostosowania
Umów do przepisów ustawy PKE, w razie skorzystania przez Państwa z prawa wypowiedzenia
Umowy przed upływem okresu, na jaki Umowa została zawarta, będą Państwo zobowiązani do
zapłaty odszkodowania w wysokości przyznanej Umową ulgi pomniejszonej o proporcjonalną jej
wartość za okres od dnia zawarcia Umowy do dnia jej wypowiedzenia.
Jednocześnie informujemy, że w razie zaistnienia – począwszy od dnia 10 listopada 2024 r. –
sprzeczności zapisów naszych Umów lub stanowiących ich integralną część regulaminów czy
cenników, zastosowanie znajdować będą wprost przepisy ustawy PKE
Szczegółowy opis wchodzących w życie zmian:
*Art. 285. Przed zawarciem z konsumentem umowy o świadczenie usług komunikacji
elektronicznej, w zakresie usług komunikacji elektronicznej innych niż usługi transmisji danych
używane do świadczenia usług komunikacji maszyna-maszyna, wręczymy konsumentowi, na
trwałym nośniku dotyczące wybranej usługi, informacje, o których mowa w ust. 2–6, zwane dalej
„informacjami przedumownymi”zgodnie z wytycznymi PKE.
Zaakceptowane przez konsumenta informacje przedumowne stają się integralną częścią umowy, o
której mowa w art. 288 lub art. 289, i nie podlegają zmianie, chyba że umawiające się strony
wyraźnie postanowią inaczej.
*W zakresie potwierdzania warunków Umowy na trwałym nośniku (art. 294 PKE) – obejmuje
usługę internetu. Dostawca usług utrwali i doręczy Państwu na trwałym nośniku treść
zaproponowanych i uzgodnionych warunków umowy oraz Państwa oświadczenie o zapoznaniu się
z tymi warunkami, jeżeli oświadczenia były składane w formie dokumentowej.
*W zakresie dostosowania warunków świadczenia usługi do potrzeb osób z
niepełnosprawnościami (art. 291 PKE). Na ządanie każdego Abonenta z niepełnosprawnościami
Dostawca usług będzie doręczać mu postanowienia Umowy, Regulaminu, Cennika bądź innych
dokumentów stanowiących integralną część Umowy, w formie dla niego dostępnej. Celem
udostępnienia takich dokumentów powinni Państwo skontaktować się z Dostawcą usług
telefonicznie pod numerem 722277590
*Art 298 Operator zapewnia, aby warunki dostępu do usługi komunikacji elektronicznej nie
dyskryminowały użytkowników końcowych ze względu na obywatelstwo, miejsce zamieszkania lub
miejsce ich siedziby, chyba że ustanowienie odmiennych warunków jest obiektywnie uzasadnione
lub wynika z obowiązujących przepisów.
Dostawca usługi nie może uzależniać zawarcia umowy o świadczenie usług komunikacji
elektronicznej, w tym o zapewnienie przyłączenia do publicznej sieci telekomunikacyjnej, od
niezawierania z innym dostawcą usług komunikacji elektronicznej umowy o świadczenie usług
komunikacji elektronicznej, w tym o zapewnienie przyłączenia do publicznej sieci
telekomunikacyjnej.
Art 300 Dostawca usług komunikacji elektronicznej świadczący usługę dostępu do internetu lub
usługę komunikacji interpersonalnej publikuje na swojej stronie internetowej w sposób jasny,
zrozumiały oraz umożliwiający odczyt maszynowy, w formie dostępnej dla użytkowników
końcowych z niepełnosprawnościami, aktualne informacje wraz z dalszymi wytycznymi.
*Art. 295. 1. Dostawca usług komunikacji elektronicznej, który umożliwia zawarcie lub zmianę
umowy o świadczenie usług komunikacji elektronicznej w formie dokumentowej, jest obowiązany,
bez względu na formę zawarcia umowy, umożliwić jej rozwiązanie za zgodą obu stron, jak również
odstąpienie od niej albo jej wypowiedzenie, w formie dokumentowej, w szczególności przy
wykorzystaniu poczty elektronicznej lub innego środka komunikacji elektronicznej wskazanego
przez dostawcę usług w umowie.
2. W przypadku złożenia przez abonenta oświadczenia o wypowiedzeniu umowy w formie
dokumentowej dostawca usług niezwłocznie, lecz nie później niż w ciągu 1 dnia roboczego od
chwili otrzymania tego oświadczenia, zawiadamia abonenta o jego otrzymaniu przez:
1) wysłanie krótkiej wiadomości tekstowej (SMS) na numer wskazany przez abonenta do
kontaktu, widniejący w umowie podlegającej wypowiedzeniu – w przypadku abonenta, który
wskazał numer niegeograficzny;
2) wykonanie połączenia głosowego na numer wskazany przez abonenta do kontaktu, widniejący
w umowie podlegającej wypowiedzeniu – w przypadku abonenta, który wskazał numer
geograficzny;
3) wysłanie wiadomości na adres poczty elektronicznej wskazany przez abonenta do kontaktu
widniejący w umowie podlegającej wypowiedzeniu.
3. Obowiązek zawiadomienia w sposób, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, uznaje się za wykonany,
jeśli dostawca usług wykonał co najmniej 3 próby połączenia z abonentem.
4. Dostawca usług potwierdza abonentowi na trwałym nośniku przyjęcie oświadczenia, o którym
mowa w ust. 2, w terminie 14 dni od dnia otrzymania tego oświadczenia, wskazując nazwę usługi
będącej przedmiotem wypowiedzenia, dzień otrzymania wypowiedzenia i dzień zakończenia
świadczenia usługi.
*Art. 301.W przypadku konsumenta okres obowiązywania umowy określony w umowie o
świadczenie usług komunikacji elektronicznej w zakresie usług telekomunikacyjnych, z
wyłączeniem usług transmisji danych używanych do świadczenia usług komunikacji maszyna-
maszyna, zawieranej na czas określony, nie może być dłuższy niż 24 miesiące.
Dostawca usług telekomunikacyjnych zapewnia użytkownikowi końcowemu możliwość zawarcia
umowy, o której mowa w ust. 1, również na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy.
*Art. 302. 1. Abonent może wypowiedzieć w każdym czasie, z zachowaniem miesięcznego okresu
wypowiedzenia, umowę o świadczenie usług komunikacji elektronicznej w zakresie usług
telekomunikacyjnych, z wyłączeniem usług transmisji danych używanych do świadczenia usług
komunikacji maszyna-maszyna, która po upływie okresu, na jaki została zawarta, ze względu na
brak przeciwnego oświadczenia abonenta, uległa automatycznemu przedłużeniu. W okresie wypo-
wiedzenia abonent ponosi jedynie opłaty za świadczenie usług telekomunikacyjnych objętych
umową lub zamówionych w czasie trwania umowy pakietów taryfowych lub dodatkowych opcji
usług.
Przed automatycznym przedłużeniem Umowy na czas nieokreślony Operator doręcza Abonentowi
na trwałym nośniku (w szczególności za pośrednictwem poczty elektronicznej), nie później niż 30
dni przed upływem okresu, na jaki Umowa została zawarta, informacje o automatycznym
przedłużeniu Umowy, w tym o zmianie warunków świadczenia usług względem warunków
obowiązujących w okresie, na jaki została zawarta Umowa, sposobach i terminach jej
wypowiedzenia, a także najkorzystniejszych oferowanych przez siebie pakietach taryfowych
dotyczących usług objętych Umową.
W przypadku, gdy Umowa uległa automatycznemu przedłużeniu, Operator co najmniej raz w roku
informuje Abonenta o najkorzystniejszych oferowanych przez siebie pakietach taryfowych
dotyczących usług objętych Umową.
*W zakresie zapewnienia abonentom informacji o alternatywnych taryfach (art. 303 PKE) –
obejmuje usługę internetu mogą Państwo uzyskać informację o alternatywnych taryfach podczas
połączenia z konsultantem Dostawcy usług, pod numerem 722277590
*Art. 307.Dostawca usług komunikacji elektronicznej może dokonać jednostronnej zmiany
warunków umowy o świadczenie usług komunikacji elektronicznej zawartej na czas określony,
jeżeli konieczność wprowadzenia zmiany wynika z innych obiektywnych okoliczności niż wskazane
w art. 306 ust. 1, na które dostawca usług komunikacji elektronicznej nie ma wpływu i których nie
mógł przewidzieć, jeżeli możliwość wprowadzania zmiany przewidziano w treści umowy.
W przypadku braku akceptacji zmian, o których mowa, abonent może wypowiedzieć umowę bez
konieczności zapłaty odszkodowania, o którym mowa w art. 304 ust. 1, przy czym termin realizację
tego prawa nie może być krótszy niż do dnia wejścia w życie tych zmian.
*Art. 308. 1. Dostawca usług komunikacji elektronicznej może dokonać jednostronnej zmiany
warunków umowy o świadczenie usług komunikacji elektronicznej zawartej na czas nieokreślony
lub umowy, o której mowa w art. 302 ust. 1, jeżeli możliwość wprowadzania zmiany przewidziano
w treści umowy, określając w umowie okoliczności, w których zmiana może nastąpić.
2. W przypadku braku akceptacji zmian, o których mowa w ust. 1, abonent może wypowiedzieć
umowę, przy czym termin na realizację tego prawa nie może być krótszy niż do dnia wejścia w
życie tych zmian.
*Art. 306. 1. Dostawca usług komunikacji elektronicznej może dokonać jednostronnej zmiany
warunków umowy o świadczenie usług komunikacji elektronicznej w przypadku, gdy:
1) konieczność wprowadzenia zmian wynika:
a) bezpośrednio ze zmiany przepisów prawa, w szczególności ze zmiany stawek podatku od
towarów i usług,
b) z decyzji Prezesa UKE;
2) proponowane zmiany:
a) są wyłącznie na korzyść abonentów, w tym powodują obniżenie cen usług komunikacji
elektronicznej lub dodanie
nowej usługi,
b) mają charakter wyłącznie administracyjny i nie pociągają za sobą negatywnych skutków dla
abonentów.
Dostawca usług komunikacji elektronicznej podaje do publicznej wiadomości przez publikację na
swojej stronie internetowej treść proponowanych zmian, z wyprzedzeniem co najmniej miesiąca
przed wprowadzeniem ich w życie. Okres ten może być krótszy, jeżeli publikacja aktu prawnego, z
którego wynika konieczność wprowadzenia zmian, następuje z wyprzedzeniem krótszym niż
miesiąc przed jego wejściem w życie lub okres taki wynika z decyzji Prezesa UKE, przy czym
termin na realizację tego prawa nie może być krótszy niż do dnia wejścia w życie tych zmian.
Bezzwłocznie po publikacji, dostawca usług doręcza na trwałym nośniku abonentowi podane do
publicznej wiadomości informacje wraz z punktami dotyczącymi konsumenta.
W przypadku braku akceptacji zmian, o których mowa w ust. 1, abonent może wypowiedzieć
umowę z uwzględnieniem konieczności zapłaty odszkodowania, przy czym termin na realizację
tego prawa nie może być krótszy niż do dnia wejścia w życie tych zmian.
*Art. 317. W zakresie usług rozliczanych w oparciu o czas albo ilość wykorzystanych danych lub
jednostek taryfikacyjnych, Operator zapewnia Abonentowi, będącemu konsumentem, narzędzie
umożliwiające monitorowanie oraz kontrolowanie wykorzystania tych usług, obejmujące dostęp
do aktualnych informacji w tym zakresie. Operator powiadamia Abonenta o:
1) zbliżającym się osiągnięciu limitu zużycia usługi w ramach wybranego pakietu taryfowego –
przed osiągnięciem tego limitu,
2) całkowitym wykorzystaniu tego limitu – niezwłocznie, jednak nie później niż 48 godzin
od momentu całkowitego wykorzystania tego limitu.
*Art. 318. 1. Abonent będący stroną umowy z dostawcą usługi dostępu do internetu w przypadku
zmiany dostawcy tej usługi ma prawo do zachowania ciągłości świadczenia usługi, chyba że nie
jest to technicznie wykonalne
*Ustawa PKE wprowadza definicję usługi fakultatywnego obciążania rachunku, jako usługi
polegającej na pośredniczeniu przez dostawcę usług komunikacji elektronicznej w sprzedaży
towarów lub świadczeniu usług innych niż usługi ubezpieczeniowe lub pośredniczeniu w płatności
za te towary lub usługi, której wartość jest uwzględniana na rachunku za wykonane usługi
komunikacji elektronicznej.
349. 1. Świadczenie usługi fakultatywnego obciążania rachunku wymaga uzyskania uprzedniej
zgody abonenta na uruchomienie tej usługi. Dostawca usług komunikacji elektronicznej utrwala i
doręcza abonentowi, na trwałym nośniku, wyrażoną zgodę.
Powyższa zgoda, może zostać udzielona przez wybór progu kwotowego dla usługi fakultatywnego obciążania rachunku dla każdego okresu rozliczeniowego, a w przypadku jego braku – dla
każdego miesiąca kalendarzowego wraz z informacjami w kolejnych puntach artykułu.
Operator umożliwia Abonentowi wycofanie zgody na świadczenie usługi fakultatywnego
obciążania rachunku w każdym czasie, co nie wpływa na opłaty za towary i usługi zakupione przed
wycofaniem zgody.
*Rozdział 4
Odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usług komunikacji elektronicznej
opisane np. w art 376 PKE w zakresie reklamacji wprowadzają nieznaczne zmiany w odniesieniu
do dotychczasowych regulacji, a mianowicie reklamacje mogą dotyczyć również usługi
fakultatywnego obciążania rachunku. Ponadto ustawa PKE wprost wymienia elementy reklamacji,
wśród których dodatkowo wymaga się wskazania, w jaki sposób ma zostać przekazana
Abonentowi odpowiedź na reklamację. Zgodnie z przepisami wprowadzającymi ustawę PKE, do
zdarzeń będących podstawą do wszczęcia reklamacji, zaistniałych przed dniem wejścia w życie
ustawy PKE, stosuje się przepisy dotychczasowe.
*Art. 378. 1. Dostawca usług komunikacji elektronicznej jest obowiązany do rozpatrzenia
reklamacji usługi komunikacyjnej.
Ustawa PKE w zakresie reklamacji wprowadza nieznaczne zmiany w odniesieniu do
dotychczasowych regulacji, a mianowicie reklamacje mogą dotyczyć również usługi
fakultatywnego obciążania rachunku. Ponadto ustawa PKE wprost wymienia elementy reklamacji,
wśród których dodatkowo wymaga się wskazania, w jaki sposób ma zostać przekazana
Abonentowi odpowiedź na reklamację.
Zgodnie z przepisami wprowadzającymi ustawę PKE, do zdarzeń będących podstawą do
wszczęcia reklamacji, zaistniałych przed dniem wejścia w życie ustawy PKE, stosuje się przepisy
dotychczasowe.
*Art. 380. W przypadku występowania znaczących, stałych lub częstych, rozbieżności między
rzeczywistym wykonaniem usług telekomunikacyjnych, z wyłączeniem usługi dostępu do internetu,
a warunkami określonymi w umowie, konsument po wyczerpaniu drogi postępowania
reklamacyjnego może, poza uprawnieniem do dochodzenia roszczenia z nienależytego wykonania
umowy, wypowiedzieć umowę z winy dostawcy usług telekomunikacyjnych. W takim przypadku
dostawcy usług nie przysługuje odszkodowanie, o którym mowa w art. 304 ust. 1.
sposobów rozstrzygania sporów.
*Art. 382. 1. Dostawca usług telekomunikacyjnych, wobec którego abonent opóźnia się z zapłatą
zaświadczoną usługę, powiadamia tego abonenta o zamiarze ograniczenia świadczenia tej usługi,
jeżeli abonent nie zapłaci zaległych należności w terminie 7 dni od dnia doręczenia
powiadomienia. Po bezskutecznym upływie tego terminu Operator może ograniczyć świadczenie
usługi, chyba że jest to technicznie niewykonalne lub ekonomicznie niezasadne. Jeżeli po upływie
7 dni od dnia ograniczenia albo wystąpienia przyczyny braku możliwości ograniczenia świadczenia
usługi, Abonent nie zapłacił zaległych należności, Operator niezwłocznie powiadamia Abonenta o
zamiarze zawieszenia świadczenia tej usługi, a jeżeli w terminie 3 dni od dnia doręczenia tego
powiadomienia Abonent nie zapłaci zaległych należności, Operator może zawiesić świadczenie
usługi. Jeżeli Abonent uporczywie opóźnia się z zapłatą za świadczoną usługę, Operator
powiadamia Abonenta o zamiarze zawieszenia świadczenia tej usługi. Jeżeli Abonent nie zapłaci
zaległych należności w terminie 14 dni od dnia doręczenia powiadomienia, Operator może
zawiesić świadczenie tej usługi. W przypadku złożenia reklamacji dotyczącej wysokości należności
z tytułu świadczenia usługi,zawieszenie świadczenia usługi nie może nastąpić wcześniej niż po
upływie 21 dni od dnia wyczerpania drogi postępowania reklamacyjnego, pod warunkiem zapłaty
bezspornych należności. Operator, który ograniczył albo zawiesił świadczenie usługi, niezwłocznie,
nie później niż w terminie 3 dni od dnia zapłaty zaległych należności z tytułu świadczenia usługi,
wznawia jej świadczenie. Jeżeli w terminie 7 dni od dnia zawieszenia świadczenia usługi
telekomunikacyjnej nie ustały przyczyny jej zawieszenia, Operator powiadamia Abonenta o
zamiarze wypowiedzenia Umowy z winy Abonenta po upływie 7 dni od dnia doręczenia tego
powiadomienia, w przypadku, gdy Abonent nie zapłaci zaległych należności.
Powiadomienia, o których mowa powyżej, doręcza się na trwałym nośniku na wskazany przez
Abonenta do kontaktu adres korespondencyjny lub adres poczty elektronicznej.
Postanowienia Umowy, Regulaminu świadczenia usług bądź Cennika, które są sprzeczne z
punktami 1-14, tracą moc wraz z dniem 10 listopada 2024 r., a w ich miejsce stosowane będą
warunki opisane w niniejszym Zawiadomieniu
Leave a Comment